GeenSmaak

Saturday, April 01, 2006

Ode aan Starbuck

In een essay dat ik laatst las over de serie Firefly van Joss Whedon wordt betoogd dat hij als één van de eersten een krachtige vrouw in de hoofdrol liet zien (Buffy), en de weg vrijmaakte voor meer sterke vrouwelijk karakters. In Battlestar Galactica is Kara Thrace deze vrouw. Let wel, dit type vrouw is dus anders dan de immer kille en correcte, mannelijk aandoende Capt. Kathryn Janeway, Susan Ivanova of superlesbienne Xena.

Viper pilot, callsign "Starbuck". Currently serving as Galactica's CAG. A loner as undisciplined and rebellious out of the cockpit as she is calculating and precise in it, she's maybe the fleet's best pilot and constantly in trouble because she doesn't suffer fools. hiervandaan

Zie hier enkele illustraties van deze kant van Kara Thrace.

Viper pilot


Galactica's CAG


doesn't suffer fools

constantly in trouble

Maar als dit alles zou zijn, zou dit karakter niets anders zijn dan die andere androgyne sterke vrouwen. Ze heeft ook nog een sterk aanwezige andere kant. Ze rouwt om haar gestorven verloofde. Ze deelt het bed met mannen waar ze al dan niet verliefd op is. Ze gelooft en zet haar leven op het spel voor het beloofde land uit een legende. Wederom enkele illustraties (want ja, ze is ook leuk om naar te kijken natuurlijk):


Wie is deze harige gast hierboven trouwens, hem kan ik me dus echt niet herinneren uit de serie?

En dit maakt het helemaal af voor mij:

met sigaar en injectienaald

Nu zal ik erover ophouden, want dit is wel wat al te saai waarschijnlijk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home